Kjøpsbetingelser
1. Generelt
Disse salgsbetingelsene gjelder for alt salg av varer og tjenester (produkter) fra NorPulse AS til kjøper. Med «kjøper» menes i dette dokumentet person, firma, institusjon, organisasjon, etat, forening, bedrift eller næringsdrivende som bestiller en vare fra en av våre butikker. Med «selger» menes i dette dokumentet NorPulse AS.
Organisasjonsnummer 835322092MVA
NorPulse AS
(Org. Nr. 835 322 092)
Grødelandsvegen 369B
N-4343 ORRE
Telefon: 919 29 113
post@norpulse.no
og blir i det følgende benevnt «vi» eller «oss».
2. Opplysninger gitt i nettbutikken
Vi gjør vårt beste for å gi våre kunder så korrekt informasjon om våre produkter som mulig. Vi tar imidlertid forbehold om at skrivefeil kan forekomme, noe som kan innebære at vi ikke kan levere eller selge, i henhold til informasjon gitt i vår nettbutikk, vår markedsføring eller på annen måte. Vi forbeholder oss retten til å avvise eller slette en ordre hvis det ved en feil ligger ute en vesentlig feil pris i vår nettbutikk.
Den reelle fargen på et produkt kan enkelte ganger være litt ulik fra slik fargen oppleves på nettbutikken via skjermen din. Er det svært viktig for deg å vite hvordan eksakt farge ser ut på det fysiske produktet; ta kontakt med oss før du fullfører bestillingen.
Videre forbeholder vi oss retten til å kansellere din bestilling eller del av denne, dersom produktet er utsolgt. Ved utsolgt situasjoner vil du få melding om dette, eventuelt sammen med informasjon om hva vi kan tilby i stedet. Du vil få muligheten til å akseptere vårt nye tilbud med de endringer vi angir i forhold til din bestilling, eller kansellere bestillingen.
3. Pris
Totalkostnaden for kjøpet vil fremkomme i kassen og inkludere alle utgifter forbundet med kjøpet, som utgifter til porto, frakt, emballasje m.m. Det kommer ingen kostnader i tillegg til dette.
På produkter vi har markedsført med «Prisgaranti» garanterer vi at du skal få lavest pris på dette produktet hos oss. Skulle du finne et identisk likt produkt hos en annen tilbyder til lavere markedsført pris, vil vi tilbakebetale mellomlegget mellom det du har betalt og den andre tilbyderens pris. Prisgarantien gjelder alltid i 30 dager etter at du har kjøpt produktet.
4. Bestilling og betaling
Kunden er ansvarlig for å legge inn riktige opplysninger som angitt ved feltene i kassen. Hvis en forsendelse blir returnert pga. feil utfylt adresse eller navn, vil kunden bli belastet for ekstra fraktkostnader.
Betaling skjer i de fleste tilfeller med kredittkort, debetkort, Vipps eller faktura. Vi aksepterer VISA og Mastercard. Ved manglende betaling vil kravet, etter forutgående varsel, bli sendt til inkasso. Dette gjelder bare kunder over 18 år. Dersom kunden bruker kredittkort, Vipps eller debetkort ved betaling, kan vi reservere kjøpesummen på kortet ved bestilling. Kortet blir belastet samme dag som varen sendes ut.
Ved salg til offentlig sektor og næringsvirksomhet vil fakturering i utgangspunktet skje via EHF.
5. Medisinsk utstyr til privatpersoner
Enkelte av våre produkter selges ikke til privatpersoner. Dette fordi noen produkter krever oppfølging eller opplæring av helsepersonell. Vi kan derfor nekte å gjennomføre noen salg til privatpersoner, med dette som grunnlag.
Noen produkter er merket med at de er laget for, eller tiltenkt, profesjonell bruk. Disse produktene skal bare brukes i helsevesenet, eller av fagpersonell som har nødvendig opplæring. Vi tar ikke ansvar for bruk av disse produktene når de brukes av privatpersoner.
6. Levering og forsinkelse
Når du har fullført bestillingen din hos oss, vil vi normalt sende ut varer som er på lager, senest neste virkedag. For bestillinger hvor ikke alle varer er på lager, kan en måtte vente til bestillingen er komplett. Enkelte ganger kan en bestilling bli delt opp, og varer bli sendt i ulike forsendelser. Oppgitt lagerstatus for fjernlager, og leveringstid for bestillingsvarer, er estimert status. Reell leveringstid kan avvike fra disse.
Normalt forventet leveringstid innenfor fastlands Norge er 2-3 dager.
Levering av produktene skjer på den måte, på det sted og til det tidspunkt som er angitt på ordrebekreftelsen.
Vi har risikoen for produktene inntil de overtas av deg, det vil si når du har fått produktene i din besittelse. Dersom leveringen av produktene blir forsinket, vil vi gi deg informasjon så fort vi har kunnskap om det, sammen med informasjon om og eventuelt når levering kan skje, eller om produktet(ene) er utsolgt. Avhengig av produktenes art og forsinkelsens lengde kan du etter omstendighetene holde kjøpesummen tilbake, kreve levering, kreve erstatning eller heve avtalen.
Når du mottar leveransen fra oss må du kontrollere at forsendelsen ser hel og uskadet ut, før du signerer på leveringen til transportøren. Hvis emballasjen på forsendelsen ser skadet ut, eller du ser at produktet inni er skadet, må dette anføres på fraktbrev (det stedet du signerer for mottatt leveranse) før du signerer dette hos transportøren. I slike tilfeller anbefaler vi å vente med å å åpne forpakningen til dere har kontaktet oss. Ta gjerne bilde av skadet emballasje eller produkt som dokumentasjon.
Ta kontakt med oss om du ikke har mottatt forsendelsen din innen 21 dager fra den ble sendt ut fra oss. Vi sender ikke ut nye varer for forsendelser som er blitt borte i postgang, og som det ikke er meldt fra til oss om innen 21 dager etter at de ble sendt ut.
7. Undersøkelse av produktene
Etter at du har mottatt produktene ber vi om at du straks undersøker om leveransen er i samsvar med ordrebekreftelsen, og om produktene ellers har feil eller mangler. Ved mangelfull levering, skader eller andre feil må du kontakte oss innen så fort som mulig og senest innen to virkedager etter at du har mottatt varene, slik at vi kan undersøke og rette opp feilen. Om du ikke melder fra om transportskader innen to virkedager fra mottak av varen, vil ikke transportskaden bli dekket eller utbedret av selger.
8. Reklamasjon og angrerett ved forbrukerkjøp
Som forbruker (privatperson) har du rett til å reklamere iht. forbrukerkjøpsloven. Retten til reklamasjon kommer i tillegg til angreretten. Retten til å reklamere gjelder i to år etter at du overtok produktet, eller fem år dersom produktet er ment å vare vesentlig mer enn to år.
Det er den personen som har kjøpt produktet av oss som må kontakte oss ved en reklamasjon. Vi behandler ikke reklamasjoner fra personer som har kjøpt et produkt brukt fra noen andre enn oss.
Angreretten gjelder kun ved salg til forbrukere jf Angrerettloven §1. Forbrukere kan, uten å oppgi årsak, gå fra kjøpsavtalen med oss. Angrefristen er 14 dager fra du mottok produktet fra oss. Ingen returer godtas uten at dette er avtalt skriftlig på forhånd.
Det er ikke angrerett på produkter som er spesialtilpasset eller spesiallaget (gravert, laget etter mål og ønske) ut fra kjøperens ønske. Angreretten gjelder heller ikke for medisinsk utstyr, eller for produkter som av hensyn til hygiene eller helsevern ikke kan selges videre når forseglingen er brutt jf. Angrerettloven §22.
Ved bruk av angreretten skal kjøper dekke kostnaden til frakt for retur av produktet. Hvis kjøper leverer en pakke tilbake til postkontoret/post i butikk for retur, uten å betale returfrakt, vil returfrakt bli trukket fra beløpet som bli refundert (Satsen for frakt kan da være høyere enn den rabatterte frakten kjøper har betalt ved utsendelse av varen). Etter at returen er godtatt av oss, vil vi tilbakebetale beløpet for produktet, og beløp for rimeligste frakt alternativ fra vårt lager til kjøper. Å ikke hente pakken på postkontoret, regnes ikke som bruk av angrerett. Ved bruk av angrerett skal kunde alltid kontakte oss før returen skjer – hvis ikke vil vi ikke anse det som bruk av angreretten. For pakker som ikke blir hentet på postkontor/post i butikk gjelder dette: Se i punktet «Retur av varer».
Ved retur skal produktet og produktets originalemballasje alltid legges opp i en transport emballasje slik at den original produkt emballasjen ikke blir skadet.
Forøvrig viser vi til Angrerettsloven bestemmelser.
9. Næringskjøp
For kjøpere som ikke er forbrukere (dvs. helsevesen, bedrifter, organisasjoner eller annen næringsvirksomhet), gjelder kjøpslovens bestemmelser.
10. Retur av varer
For retur av varer som ikke er under angrerett for forbrukere (privatpersoner), gjelder disse reglene for alle kjøp:
Det finnes noen produkter som vi av ulike årsaker ikke kan ta i retur, derfor må en retur alltid avklares med oss først. Bestillingsvarer, eller varer som sendes fra fjernlager, tas ikke i retur.
Returnerte varer må være ubrukt, uskadet og i uskadet og hel emballasje.
For pakker som ikke blir hentet på postkontor/post i butikk og deretter returneres av posten til oss, vil kunden bli belastet for frakt + et gebyr på kr 120,- inkl. mva. Hvis pakken sendes ut på ny, vil kunde bli belastet på ny med vanlig frakt for ny utsendelse.
For pakker som ikke kommer fram til mottaker eller blir returnert på grunn av at kunde har lagt inn feil adresse, vil det gjelde de samme vilkårene som i punktet ovenfor.
11. Personopplysninger
Se vår personvernerklæring for informasjon om selskapets behandling av personopplysninger.
12. Salgspant
Vi har salgspant i de leverte produkter inntil kjøpesummen, inkludert renter og omkostninger, er betalt i sin helhet.
13. Videresalg
Det tillates ikke at produktene videreselges til kjøpere i andre land enn Norge, uten at dette er avklart med Selger.
14. Tvister
Partene skal forsøke å løse eventuelle tvister i minnelighet. Dersom dette ikke lykkes, kan du bringe saken inn for Forbrukerrådet i nærheten av der du bor. Alle tvister skal løses etter norsk rett. Bringes saken inn for domstolene, skal den avgjøres i ditt (kjøperens) verneting, det vil normalt si i nærheten av der du bor.
Disse salgsbetingelsene gjelder for alt salg av varer og tjenester (produkter) fra NorPulse AS til forbrukere, der ikke annet er oppgitt.
Business Conduct Standards
NorPulse AS should conduct our business responsibly, with integrity and honesty and to adhere to the following standards:
1. Compliance with applicable laws
NorPulse AS are required to comply with all applicable laws, regulations and codes in the countries of operation.
2. A Workplace Free of Forced or Involuntary Labor
NorPulse AS shall not use forced, bonded, indentured labor or involuntary prison labor under any circumstances.
3. A Workplace Free of Child Labor
NorPulse AS will not use child labor. “Child” refers to any person employed under the age of 15, or under the age for completing compulsory education, or under the minimum age for employment in the country, whichever provides the greatest protection. Customer supports the use of legitimate workplace apprenticeship or intern programs which comply with all laws and regulations applicable to such intern or apprenticeship programs.
4. A Workplace Free from Discrimination
NorPulse AS will not discriminate in the hiring process or employment policies such as promotions, rewards and access to training, based on race, ethnicity, color, age, religion, sexual orientation, disability, gender, political affiliation, union membership marital status, or any other protected characteristic under the law.
5. Wages, Working Hours and Benefits
NorPulse AS shall, at a minimum, comply with all applicable laws relating to minimum wages, working hours, overtime compensation and legally mandated benefits.
6. Freedom of Association
NorPulse AS shall respect the right of workers to associate freely, to join or not join unions, to seek representation, and/or join other worker’s organizations in accordance with local laws and regulations.
7. A Safe and Healthy Workplace
NorPulse AS will provide a safe and healthy workplace in compliance with applicable laws and regulations.
8. Protection of the Environment
NorPulse AS will conduct their business operations with care for the environment and comply with all applicable environmental laws and regulations.
9. Intellectual Property
NorPulse AS shall not share Customer’s intellectual property or confidential information or any other information they acquire with respect to Customer’s business. Transfer of technology and knowhow is to be done in a manner that protects all parties’ intellectual property rights.
10. Ethical Dealings
NorPulse AS must comply with all applicable laws regarding bribery, corruption and prohibited business practices and shall respect Customer’s policies regarding gifts and entertainment and conflicts of interest when dealing with Customer employees.